Maja B. | torek, 21 avgust 2012

Kdo lahko prejme zakrament svetega zakona, se ga lahko razveljavi, kako Cerkev obravnava civilne ločitve? O tem in onem smo povprašali glavnega vikarja koprske škofije in mag. cerkvenega prava, Jožefa Korena.

Image
foto: Katja P.
Kakšne pogoje mora par izpolnjevati, da lahko prejme zakrament svetega zakona?

Da lahko par prejme zakrament svetega zakona, morata oba prejeti sveti krst. To pomeni, da morata biti oba, ženin in nevesta, krščena v katoliški Cerkvi ali pa v Cerkvi, katere krst katoliška Cerkev priznava kot zakrament.

Pred sklenitvijo zakona morata opraviti tečaj priprave na zakon in urediti poročni zapisnik pri domačem župniku ali poročevalcu. Katoličanom, ki še niso prejeli zakramenta birme, se svetuje, da pred sklenitvijo zakona prejmejo birmo, če je to mogoče. V primeru, da bi zaradi priprave na birmo obstajala nevarnost zunajzakonskega življenja, je bolje, da se zaročenca poročita pred prejemom birme in se katehumenat opravi po poroki.

 

Kako pa je pri parih, kjer eden ni veren ali je druge vere?

Kan. 1124 ZCP pravi, da je mešani zakon tisti zakon, ki je sklenjen med dvema krščenima osebama, od katerih je ena krščena v katoliški Cerkvi, druga pa je član Cerkve ali cerkvene skupnosti, ki ni v polnem občestvu s katoliško Cerkvijo, kot tudi v primeru, ko je druga oseba nekrščena. Mešani zakoni so brez posebnega dovoljenja krajevnega škofa prepovedani. Veljavno sklenitev preprečuje zakonski zadržek različne vere, ki pa ga je mogoče spregledati, če obstajajo upravičeni razlogi. Ti so zagotovilo katoličana, da ne bo odpadel od vere, in obljuba, da bo naredil vse, kar je v njegovi moči, da bo vzgajal otroke v katoliški veri.

 

Ali se lahko cerkveno poroko razveljavi in v kakšnih primerih lahko do tega pride? Se lahko tak par vnovič cerkveno poroči z nekom drugim?

Zakramentalni zakon, ki je veljavno sklenjen in izvršen, je neločljiv in ga ni mogoče razvezati. Zakon je veljavno sklenjen, ko si zaročenca pred uradnim poročevalcem in po predpisani kanonični obliki poroke izrečeta zakonsko privolitev. Izvršen pa je, ko se mož in žena telesno drug drugemu  podarita na način, ki je primeren za spočetje otroka. Do neveljavne ali nične sklenitve zakonske zveze lahko pride zaradi obstoječih zakonskih zadržkov (npr. zaradi zadržka različne vere itd.) ali zaradi hibe v sami privolitvi (npr. izključevanje bistvenih zakonskih dolžnosti in lastnosti itd). V takih primerih zakonska zveza ni veljavno sklenjena in zato je tak zakon ničen. Velja pa pravilo, da je vsak sklenjen zakon veljaven, dokler se ne dokaže nasprotno. Za ugotavljanje ničnosti je v Cerkvi pristojno cerkveno sodišče.

Par, katerega zakon cerkveno sodišče razglasi za ničnega, se lahko vnovič poroči v Cerkvi, razen v primeru, ko cerkveno sodišče prepove vnovično poroko.

 

Kako Cerkev obravnava vernike, ki so se civilno ločili? Se šteje, da so z vidika cerkvenega prava še vedno poročeni?

Cerkev je poklicana, da pastoralno in duhovno skrbi za vse vernike, tudi za ločene in ponovno civilno poročene. Res pa je, da ločeni in ponovno civilno poročeni ne smejo prejemati svetega obhajila, prav tako pa tudi ne morejo dobiti zakramentalne odveze pri spovedi ali prejeti službe botrstva v Cerkvi.

Cerkvenopravno so verniki, ki so sklenili zakonsko zvezo v Cerkvi, veljavno poročeni, ne glede na civilno ločitev, do ugotovitve ničnost zakonske zveze s strani cerkvenega sodišča.

 

Kako je v Cerkvi poskrbljeno za ločence in ločenke? Smejo prejemati vse zakramente ali so zaradi svojega dejanja prikrajšani?

Cerkve po svojih močeh prihaja naproti vsem, ki so v življenjskih stiskah, jim nudi oporo in tolažbo, pa tudi pomoč in nasvete. Tako v Cerkvi delujejo duhovniki, ki vodijo programe za ločene kot tudi za ponovno civilno poročene. V sklopu Karitas je veliko svetovalnic za družinske in zakonske zadeve, prav tako pa je dolžnost vsakega duhovnika, da s Kristusovo ljubeznijo sprejme vsakega človeka in mu pomaga.  

Ločeni, v kolikor niso ponovno civilno poročeni ali ne živijo v zunajzakonski skupnosti, lahko prejemajo vse zakramente, v nasprotnem primeru pa jih ne smejo, ker so se odločili za način življenja, ki ni v skladu s krščansko vero in njenim naukom glede zakramenta, ki temelji na neločljivosti.

 

Po vašem mnenju, kaj je danes pri sklepanju zakonskih zvez najbolj pereč problem – vse manj parov, ki se odločajo za cerkveno poroko, vse več ločitev ...?

 

Po mojem mnenju je problemov več. En glavnih je zagotovo vprašanje osebne vere; torej, ali zares verujem ali ne v milost zakramenta in v svetost zakonskega življenja. Drugi problem je nenaklonjenost javnega mnenja vrednotam zakonskega in družinskega življenja. Tretji problem je hud tempo življenja, ki sili v vse večje medsebojno odtujevanje. Četrti problem je slaba priprava mladih v izobraževalnem in vzgojnem procesu na zakonsko življenje. Peti problem je lahko socialno privilegiran položaj tistih, ki se ne poročijo. Še in še je problemov, zato razumem, da se mnogi mladi danes ne odločajo za cerkveno poroko. Globoko v njih tiči strah za brezpogojno zavezo ljubezni za vse življenje. Drug drugemu več ne zaupajo. Raje ohranjajo distanco in si puščajo zasilni izhod za primer »Kaj pa če ne bo šlo?«. Toda prav v tem je moč zakramenta svetega zakona, da takrat, ko se bojim in si sam ne upam naprej, zaupam v Božjo pomoč in njegovo milost. Potem pa gre.

 

Zadnja sprememba: torek, 30 november 1999
(6 glasov)

Komentarji 

 
#2 Billynix 2017-05-09 12:13 wh0cd4147681 Cialis Price: http://cialisprice2017.com/ Citat
 
 
#1 Billynix 2017-05-09 01:11 wh0cd3045096 Viagra Online: http://viagraonline2017.com/ Citat
 

Dodaj komentar


Varnostna koda
Osveži

Glasuj!
Članek je bil prebran 3210-krat.



Napovednik dogodkov

No events


Spletna stran uporablja piškotke. Stopnjo zasebnosti lahko po želji spremenite. - podrobnosti